Головна сторінка facebook Урядовий портал 09 грудня 2019
українська англiйська

Економічна ситуація та прогнози  »  Розвиток регіонів  »  Нові інструменти стимулювання регіонального розвитку  »  Угоди регіонального розвитку

Розсилка новин
Вакансії
Зворотний зв'язок
Мапа сайту
Каталог послуг
 

Пошук по сайту

 розширений пошук »
« Грудень 2019
пн вт ср чт пт сб нд
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31          
початок діапазону
дд мм рр
кінець діапазону
дд мм рр
[Показати]











Запровадження угоди щодо регіонального розвитку версія для друку RSS facebook
17.03.2006 | 14:54 | Відділ середньо- та довгострокового планування регіонального розвитку

Інформаційні матеріали стосовно запровадження

нового інструменту регіональної політики –

Угоди щодо регіонального розвитку

 

6 березня 2006 року відбулося підписання протоколів намірів між Урядом та органами влади Дніпропетровської і Харківської областей про укладання угод щодо регіонального розвитку. Від Кабінету Міністрів протоколи скріпив підписом Прем’єр-міністр Юрій Єхануров, від Дніпропетровської області - голова обласної ради Микола Швець та голова обласної державної адміністрації Надія Дієва, від Харківської області – голова обласної ради Олег Шаповалов та голова обласної державної адміністрації – Арсен Аваков.

Цим самим Уряд запровадив новий інструмент регіональної політики – угоди щодо регіонального розвитку.

 

На підставі чого розроблятимуться та укладатимуться Угоди?

8 вересня 2005 року Верховною Радою України прийнято Закон України „Про стимулювання розвитку регіонів”, яким запроваджуються договірні засади у відносинах між центральним та місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування з питань розвитку регіонів на основі Угод щодо регіонального розвитку.

Угоди щодо регіонального розвитку укладатимуться між Кабінетом Міністрів України та Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими радами.

Уряд заключатиме Угоди щодо регіонального розвитку з регіонами для реалізації регіональної політики, концентрації державних та місцевих ресурсів для вирішення пріоритетних   завдань розвитку.

Вони дають можливість започаткувати на довгостроковій основі  нові стосунки між центром та регіонами щодо вирішення проблем територіального розвитку.

 

Хто може бути ініціатором укладення Угод та яка процедура їх підготовки?

Ø                        Ініціатором укладення Угоди щодо регіонального розвитку можуть бути Кабінет Міністрів України, центральні органи виконавчої влади, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські ради.

У разі потреби інші органи місцевого самоврядування можуть подавати свої пропозиції щодо укладення такої Угоди, а також про внесення змін до неї відповідно до Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських рад.

Законом України „Про стимулювання розвитку регіонів” встановлюється відповідна процедура підготовки та укладання Угод щодо регіонального розвитку.

Підготовка та укладення Угоди передбачає наступні етапи:

1) ініціювання та прийняття рішення про укладення Угоди;

2) підписання протоколу про наміри та створення спільної робочої групи з підготовки Угоди;

3) розроблення та узгодження проекту Угоди;

4) підписання та державна реєстрація Угоди;

 

При прийнятті рішення щодо укладення Угод щодо регіонального розвитку перевага надаватиметься тим регіонам, які мають власну стратегію розвитку та чітке уявлення про свої конкурентні переваги.

Ø                        Підготовчим процесом перед укладенням Угоди стане підписання протоколу про наміри – своєрідного технічного завдання, за яким формуватиметься Угода. Протокол укладатиметься між Прем‘єр-міністром України, головою відповідної обласної ради та обласної державної адміністрації. 

Ø                        З метою підготовки Угод щодо регіонального розвитку будуть створюватися спільні робочі групи за участю представників центральних та місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування. До розробки Угоди будуть залучатися і громадські організації, наукові інституції тощо. 

Координація розроблення Угод щодо регіонального розвитку, методичне забезпечення діяльності в цій сфері органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування здійснюється центральним органом виконавчої влади з питань економічної політики із залученням наукових та громадських організацій.

Ø                        Угоду щодо регіонального розвитку підписуватиме Прем'єр-міністр України або інша особа за дорученням Кабінету Міністрів України та відповідно Голова Верховної Ради Автономної Республіки Крим, голова обласної, Севастопольської міської ради чи Київський міський голова.

Ø                        Угода набирає чинності після її схвалення Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласною, Київською, Севастопольською міськими радами.

Ø                        Після схвалення Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласною, Київською, Севастопольською міськими радами Угода щодо регіонального розвитку підлягає державній реєстрації в центральному органі виконавчої влади з питань економічної політики, офіційному опублікуванню в газеті "Урядовий кур’єр", а також оприлюдненню через регіональні засоби масової інформації.

Ø                        Договірні відносини впроваджуватимуться поступово з урахуванням досвіду, що напрацьовуватиметься, та стану готовності центральних і місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування до їх сприйняття.

Закон дає можливість Уряду обирати з пропозицій обласних рад щодо укладення Угод ті, які співпадають з державними стратегічними пріоритетами просторового розвитку.

Закон дозволяє Уряду заключати одну Угоду  одночасно з декількома регіонами для реалізації просторової політики, стимулювання концентрації місцевих ресурсів для вирішення загальнодержавних  завдань розвитку. Водночас, Уряд може пропонувати спільне вирішення завдань регіонального розвитку здійснювати за рахунок добровільного об’єднання місцевих бюджетів територіальних громад в межах одного або декількох регіонів.

 

На чому базуватиметься Угода?

Основною умовою укладення Угоди є наявність Державної стратегії регіонального розвитку та регіональної стратегії розвитку. Договірна система взаємовідносин вводиться одночасно із запровадженням стратегічного планування просторового розвитку як на державному, так і на регіональному рівнях.

Наявність Державної та регіональних стратегій розвитку мають стати підгрунтям для визначення спільних дій центральних та місцевих органів влади, органів місцевого самоврядування.

Стратегічне планування, укладання Угоди на період 4-5 років повинно забезпечити стабільність відносин між центральною і регіональною владами.  

 

Зарубіжний досвід укладення Угод

Успішно працюють закони Франції, Чехії та інших країн, які регулюють взаємовідносини щодо регіонального розвитку між Урядом та регіональними органами влади на контрактній основі. Аналогічний закон було прийнято у 1999 році у Польщі, який розроблявся протягом 5 років.

Французькі контракти планування (CPER) – це плани розвитку регіонів  на декілька років, які розробляються в контексті національного плану. Перші планові контракти співпали з реалізацією 9-го Національного плану (1984-1988), друге покоління контрактів реалізовувалося в рамках 10-го Національного плану - 1989-1993 рр. Наприкінці 1991 року з метою аналізу та стимулювання розвитку сфери вищої освіти у регіонах і запровадження програмування на основі п’ятирічок було розроблено план “Університет 2000”.

З 1989 року при укладанні контрактів державою особлива увага приділялася проблемним регіонам. В контрактах 1989-1993 рр. пріоритет отримали зони промислової конверсії та сільська місцевість.

Нові планові контракти (2000-2006 рр.) розроблені на основі тих же принципів, що і попередні.

Підготовка контрактів, яка здійснюється протягом 2 років, поділяється на три періоди:

уряд встановлює пріоритети і стратегію держави;

регіональні органи влади і місцевого самоврядування готують проекти планів, а також проекти контрактів щодо регіонального розвитку;

сформовані плани узгоджуються між регіонами і урядом, а потім вносяться до числа пріоритетів національного плану та перетворюються в офіційні планові контракти.

Контракти носять універсальний характер. Кожен регіон Франції укладає свій контракт з державою. Контракти кожного з регіонів відрізняються між собою згідно запропонованих заходів, але всі вони сприяють економічному розвитку територій.

 

Що передбачають Угоди? Який зміст Угоди?

Угода -  це спільне бачення (центральної  і місцевої влади) майбутнього регіону, яке формує спільну мету  розвитку, заради якої і держава і регіональна громада  концентрують зусилля та ресурси, узгоджуючи свої дії у процесі її досягнення. Це той інструмент, який дозволить узгоджувати державні і регіональні інтереси щодо розвитку території, концентрувати обмежені ресурси на вирішенні пріоритетних напрямках розвитку.

Таким чином створюється основа для визначення на тривалу (найбільш оптимальний термін – це  п’ять років) перспективу стратегічних пріоритетів, які не повинні мінятися при зміні Уряду або місцевої влади.

В угоді чітко визначаються зобов’язання сторін, об’єктом яких є результат та критерії його оцінки. Тобто на момент укладання угоди  формулюється відповідальність Уряду і місцевої влади за кінцевий результат її реалізації.

Таким чином, Угода щодо регіонального розвитку передбачає:

Ø                        спільні заходи центральних та місцевих органів виконавчої влади і органів місцевого самоврядування з реалізації в регіоні Державної стратегії регіонального розвитку;

Ø                        спільні заходи центральних та місцевих органів виконавчої влади і органів місцевого самоврядування з реалізації регіональної стратегії розвитку;

Ø                        порядок, обсяг, форми та строки фінансування спільних заходів, визначених сторонами, відповідно до Державного бюджету України та місцевих бюджетів;

Ø                        порядок інформування про реалізацію сторонами Угоди щодо регіонального розвитку;

Ø                        відповідальність сторін Угоди за невиконання або неналежне виконання передбачених нею заходів;

Ø                        порядок внесення змін до Угоди;

Ø                        порядок набрання чинності та строк дії Угоди.

За згодою сторін Угода щодо регіонального розвитку може включати й інші положення.

Зобов‘язання трансформуються Урядом і місцевою владою у державну та регіональні програми економічного і соціального розвитку, Державний та відповідний місцевий бюджет.

 

Джерела фінансування Угоди?

Джерелами фінансування Спільних заходів Угоди є Державний бюджет, місцеві бюджети. До фінансування спільних заходів можуть залучатися інші джерела відповідно до законодавства, зокрема кошти приватного сектору, міжнародної технічної допомоги.  

Передбачається спільне вирішення завдань регіонального розвитку здійснювати за рахунок добровільного об’єднання місцевих бюджетів територіальних громад в межах одного або декількох регіонів. У підготовці та реалізації Угоди братимуть участь, з одного боку, центральні органи виконавчої влади, з іншого, органи місцевого самоврядування.

В Угоді щодо регіонального розвитку визначаються обсяги фінансування спільних заходів центральних та місцевих органів влади, що є підставою для передбачення цих обсягів при формуванні Державного та місцевих бюджетів на відповідні роки.

Протягом місяця після затвердження відповідних бюджетів сторони Угоди щодо регіонального розвитку узгоджують свої бюджетні розписи на фінансування спільних заходів Угоди. 

При необхідності обсяги фінансування Угоди уточнюються при формуванні бюджету на наступний рік або при внесенні змін до Державного та місцевого бюджетів.  

 

Для чого запроваджуються Угоди, їх переваги?

Ø                        В результаті запровадження Угод щодо регіонального розвитку центральна та місцева влада матимуть спільне бачення майбутнього розвитку певного регіону, яке формує спільну мету та вимагає концентрації зусиль та ресурсів, узгодження дій у процесі її досягнення.

Ø                        В ході підготовки та реалізації Угоди щодо регіонального розвитку  Уряд розглядатиме органи місцевого самоврядування регіонального рівня в якості реального партнера у досягненні спільних цілей розвитку території. Територіальні громади, підприємці реально впливатимуть на цей розвиток, оскільки виконання зобов‘язань, взятих на себе регіоном, вимагатиме узгодженості дій і політики розвитку усіх суб‘єктів регіональних відносин.

Ø                        В Угоді чітко визначатимуться зобов‘язання сторін, результат та критерії його оцінки. Тобто договірні засади передбачатимуть взаємну відповідальність центральних та місцевих органів виконавчої влади і органів місцевого самоврядування з реалізації у регіоні спільних заходів Державної стратегії регіонального розвитку та регіональних стратегій розвитку.

Ø                        Угода щодо регіонального розвитку потребуватиме довгострокової координації дій центральних органів влади щодо галузевої політики на регіональному рівні.

Ø                        Запровадження договірних відносин між центральними органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування дозволить  підвищити прозорість використання ресурсів розвитку у регіональному вимірі.

Ø                        Підготовка та реалізація Угоди щодо регіонального розвитку передбачають максимальну публічність та прозорість всього процесу. Це дозволить населенню реально оцінювати роботу як центральних так і місцевих органів влади щодо розвитку регіону.

 


Ia?aoia?iaiue yeieiae?aneee oi?oi «GREEN MIND»
Розробник: Корпорація "Cофтлайн" (Україна)
© Міністерство економічного розвитку і торгівлі України